lunes, 3 de noviembre de 2008

EL ACOSO ESCOLAR POR MEDIOS ELECTRONICOS

Derechos de la foto: Ruby Washington/The New York Times

La intimidación escolar, bullying o matoneo, se define como un comportamiento reiterado agresivo en el que hay un desequilibrio de poder entre las partes. Tradicionalmente ha incluido la intimidación abierta: actos físicos (por ejemplo, golpes, empujones) y el abuso verbal (por ejemplo, llamadas hirientes), así como más sutiles o las acciones indirectas: como la exclusión social y el regar rumores (chismes). Más recientemente, la proliferación de la electrónica, y las tecnologías de la comunicación ha dado a  los niños y los jóvenes un nuevo medio para la intimidación. El acoso escolar electrónico, el cual incluye la intimidación atreves de email, mensajería instantánea, en una sala de chat, en un sitio web, el envío de mensajes o imágenes digitales desde un celular.

A pesar de que  la intimidación electrónica ha recibido una amplia atención
en medios de comunicación no especializados (revistas, periódicos, noticieros, etc); pocos estudios han evaluado la naturaleza y el alcance de la intimidación electrónica entre estudiantes. En una investigación publicada en el journal of adolecent health, dirigida por
Robin M. Kowalski, Ph.D. y  Susan P. Limber, Ph.D. investigación  centrada principalmente en la frecuencia de los niños en el uso de Internet (por ejemplo, mensajería instantánea, e-mail, sitios de la red social)y sus experiencias con el acoso por internet (por ejemplo,  mensajes repetitivos enviados a un objetivo que causan angustia emocional a ese objetivo). Estos estudios demuestran el "cable" que dentro de la cultura contemporánea adolescente opera. El estudio encontró que el 97% de los adolescentes de 12-18 años de edad hace  uso de Internet [16];
Más de la mitad de los adolescentes encuestados por el Pew Internet
& American Life Project indica que han  pasado un tiempo cada
día en línea. Casi la mitad (45%) tenían sus propios teléfonos celulares
y una tercera parte se  comunica a través de mensajes de texto. En la investigación el método utilizado fue
: Un total de 3.767 estudiantes  en los grados 6, 7, y 8 que asisten a seis escuelas primarias y de educación media  en el noroeste y el sureste de Estados Unidos respondieron a un cuestionario,  que consistió en 23 preguntas y desarrollado para este estudio en el que los participantes examinaron las experiencias de intimidación electrónica, desde ambos lados, víctimas y victimarios.
Los resultados arrojados por la investigación fueron: De los estudiantes, el 11% que había sido intimidado por vía electrónica por lo menos una vez en el último par de meses (sólo víctimas); 7% indicaron que estaban entre matón / víctimas, y el 4% había intimidado electrónicamente a otra persona por lo menos una vez en el último par de meses (sólo los matones). La mayoría de métodos comunes de la intimidación electrónica (según lo informado por las víctimas y los autores) que participaron son el uso de la mensajería instantánea, salas de chat, y  el correo electrónico (e-mail). Es importante destacar que, cerca de la mitad de  víctimas del matoneo electrónico informó no conocer la identidad del autor.
Conclusiones: La intimidación electrónica representa un problema de magnitud importante. A medida que los niños hacen uso de las tecnologías de comunicación electrónicas es poco probable que disminuya en los próximos años, una atención continua a la intimidación electrónica es fundamental. Las Implicaciones de estos hallazgos para los jóvenes, los padres y los educadores son debatibles. El bullying o acoso escolar es considerado en estos momentos en los Estados Unidos de América un problema de salud pública nacional, que afecta a millones de estudiantes y en el cual se están invirtiendo un monto importante de recursos económicos para su investigación.

A continuación encontraras un interesante artículo de la Columnista del NYTIMES, Tara Parker Pope en su idioma original:

Parents Often Unaware of Cyber-Bullying

Research indicates that as many as 75 percent of teens have been bullied online, but only one in 10 have reported the problem to parents or other adults, a new study shows.

The study, published in the September issue of The Journal of School Health, is the latest to sound the alarm about so-called cyber-bullying, which can occur on social networking sites and in e-mail and text messages. Sometimes cyber-bullying involves taunting or threatening e-mail or text messages or putting embarrassing pictures or personal attacks on teen networking sites like MySpace or Facebook.

“The Internet is not functioning as a separate environment but is connected with the social lives of kids in school,” said lead study author Jaana Juvonen, a professor of psychology and chair of the developmental psychology program at the University of California, Los Angeles. “Bullying on the Internet looks similar to what kids do face-to-face in school.”

The U.C.L.A. study surveyed 1,454 teens between the ages of 12 and 17, who were recruited through an unidentified teen Web site from August through October 2005. Forty-one percent of the teenagers surveyed reported between one and three online bullying incidents over the course of a year, 13 percent reported four to six incidents, and 19 percent reported seven or more incidents.

Despite the prevalence of cyber-bullying, many teens don’t realize how common it is and often believe it is only happening to them, Dr. Juvonen said.

“When kids start thinking, ‘It’s just happening to me,’ they likely blame themselves, and once they do that, it increases their risk of depression,” Dr. Juvonen said. “Kids don’t know how common cyber-bullying is, even among their best friends. Cyber-bullying is not a plight of a few problematic children but a shared experience.”

Teens in the survey said they didn’t tell their parents about the problems for a variety of reasons. Half of the teens who were cyber-bullied said they just “need to learn to deal with it.” Nearly one-third said they worried parents might restrict Internet access, a fear more commonly expressed among girls than boys. One-third of 12- to 14-year-olds said they didn’t tell an adult about the bullying out of fear that they could get into trouble with their parents.

“Many parents do not understand how vital the Internet is to their social lives,” Dr. Juvonen said. “Parents can take detrimental action with good intentions, such as trying to protect their children by not letting them use the Internet at all. That is not likely to help parent-teen relationships or the social lives of their children.”

Although most people view cyber-bullying as anonymous, nearly three out of four of the bullied teens in the survey said they knew or were “pretty sure” they knew who was doing the bullying.

La publicación de carácter científico que respalda este artículo es:

JOURNAL OF SCHOOL HEALTH BY AMERICAN SCHOOL HEALTH ASSOCIATION

Referencias:

Research Article

Extending the School Grounds?—Bullying Experiences in Cyberspace

Jaana Juvonen, PhD a Elisheva F. Gross, PhD b

  a Professor, (j_juvonen@yahoo.com), Department of Psychology, University of California, Los Angeles, Hilgard Ave, Los Angeles, CA 90095.
  b Faculty Fellow, (
gross@ucla.edu), Department of Psychology, University of California, Los Angeles, Hilgard Ave, Los Angeles, CA 90095.

Correspondence to  Jaana Juvonen, Professor (j_juvonen@yahoo.com), Department of Psychology, University of California, Los Angeles, Hilgard Ave, Los Angeles, CA 90095.

This research was made possible in part by support from the UCLA Children's Digital Media Center and a UCLA Research Mentorship Fellowship to the second author. The authors thank Dr. Brendesha Tynes, Bolt.com, Lindsay Reynolds, Michelle Rozenman, and Jerel Calzo for their assistance with the research.

Copyright © 2008, American School Health Association

ABSTRACT

Background: Bullying is a national public health problem affecting millions of students. With the rapid increase in electronic or online communication, bullying is no longer limited to schools. The goal of the current investigation was to examine the overlap among targets of, and the similarities between, online and in-school bullying among Internet-using adolescents. Additionally, a number of common assumptions regarding online or cyberbullying were tested.

Methods: An anonymous Web-based survey was conducted with one thousand four hundred fifty-four 12- to 17-year-old youth.

Results: Within the past year, 72% of respondents reported at least 1 online incident of bullying, 85% of whom also experienced bullying in school. The most frequent forms of online and in-school bullying involved name-calling or insults, and the online incidents most typically took place through instant messaging. When controlling for Internet use, repeated school-based bullying experiences increased the likelihood of repeated cyberbullying more than the use of any particular electronic communication tool. About two thirds of cyberbullying victims reported knowing their perpetrators, and half of them knew the bully from school. Both in-school and online bullying experiences were independently associated with increased social anxiety. Ninety percent of the sample reported they do not tell an adult about cyberbullying, and only a minority of participants had used digital tools to prevent online incidents.

Conclusions: The findings have implications for (1) school policies about cyberbullying, (2) parent education about the risks associated with online communication, and (3) youth advice regarding strategies to prevent and deal with cyberbullying incidents.


Received: 02 June 2008; Accepted: 31 July 2008;

DIGITAL OBJECT IDENTIFIER (DOI)

10.1111/j.1746-1561.2008.00335.x About DOI

La columnista del nytimes se puede contactar en:

 Tara Parker-Pope at well@nytimes.com.

Otra fuente a consultar:

http://www.cdc.gov/    centers for disease control and prevention


No olvides visitar:

educolombia-edinsondiaz@blogspot.com


1 comentario:

Anónimo dijo...

Muy bueno el articulo.